Vilka livsmedel är bra vid viktminskning?

14 Februari
2014


När man försöker hålla sin vikt eller gå ner i vikt är det inte lätt att veta vad man ska äta och vad man kan strunta i för gott. Med dagens uppsjö av olika trender och studier vars resultat ofta motsäger varandra, kan det vara svårt att avgöra vad som är nyttigt och vad som har påvisats rentav kunna bidra till att man går upp i vikt.

Lisa Dreyers, författare och dietist, försöker reda ut begreppen om vad vi bör och inte bör äta:

Torkad frukt: Ett vanligt snacks som kan innehålla väldigt mycket kalorier. När man torkar frukten försvinner vattnet men sockret blir kvar. Man bör begränsa intaget till en halv deciliter om dagen.

Ärtor och majs: Innehåller mycket stärkelse och därmed också en stor mängd kolhydrater.

Granola: En halv deciliter räcker bra då det innehåller mer kalorier än man tror.

Avokado: Avokadon i sig innehåller nyttigt fett, men ska dock ätas i små skivor, till exempel på smörgås. Om man blandar avokadon med något annat (till exempel om man gör en guacamole) kan man lätt konsumera alldeles för många kalorier utan att tänka på det.

Fryst yoghurt: Kan innehålla fler kalorier än glass eftersom den frysta yoghurten till skillnad från vanlig inte innehåller någon aktiv bakteriekultur.

Smoothies: Smoothies innehåller i allmänhet näringsrika ingredienser som bär, mjölk och frukt och ses därför ofta som nyttiga. Däremot brukar dagsbehovet av socker överskridas rejält och de innehåller många kalorier.

Glaceau Vitamin Vatten: Drycken har oftast både mer socker och kalorier än en burk läsk.

Kalkonhamburgare: Ska man äta en sådan gäller det att veta att kalkonköttet man köper är magert. Det säljs också kalkonkött med hög fetthalt.

Energy bars (ex: http://www.topformula.se/article/diet_bar__topformula): Fungerar bra som måltidsersättning då dessa ofta är begränsade till 200 kalorier.

Glutenfria livsmedel: Innehåller ofta lika mycket kalorier som det vanliga alternativet. Man tjänar oftast inte på att gå över till glutenfria alternativ.

Källa: http://www.marieclaire.com/health-fitness/foods-that-pack-on-pounds